Auta za smog na Ostravsku nemohou. Tak kdo tedy?

Několikrát během hnusnější poloviny roku se kvůli inverzi Česká republika dusí – slovy médií – pod smogovou pokličkou. Sdělovací prostředky, zejména veřejnoprávní, v takových dnech okamžitě začnou apelovat na řidiče, aby pokud možno nevyjížděli. Různé zelené iniciativy se protlačí do mediálního prostoru se svými návrhy na zákaz vjezdu aut do měst. A pár zakomplexovaných aktivistů si jde léčit mindráky demonstrováním nad pražskou magistrálou, aby se aspoň na okamžik cítili morálně nadřazení těm ekonomicky úspěšnějším sobcům dole v autech, kteří pořád spěchají za vytvářením zdanitelných hodnot.

Existují přitom oprávněné pochybnosti, jestli právě auta jsou významným zdrojem prašnosti a zda by dočasný zákaz jejich provozu ve smogem zasažených oblastech vůbec něco vyřešil. Tématu se systematicky věnoval německý autoklub ADAC, který přesvědčivě doložil, že množství polétavého prachu se v nízkoemisních zónách nesnížilo. V některých monitorovaných oblastech dokonce škodolibě vzrostlo. V reálsocialismu dnešní Evropy z toho samozřejmě žádné závěry vyvozeny nebyly – a v českých médiích také ne.

Jedním z regionů, které smogem trpí nejvíc, je průmyslové Ostravsko. Vedení města kupodivu nikdy nepřikročilo pod touto záminkou k buzeraci řidičů, ačkoliv k tomu bylo mnohými hysterickými hlasy opakovaně vyzýváno. Místo toho udělali zastupitelé něco, co vídáme u byrokratů opravdu málokdy. Rozhodli se nespoléhat na dojmy a opatřit si data.

Zdravotní ústav Ostrava si pořídil speciální měřící vůz, který, jak je v Evropě zvykem, nedobrovolně zaplatil někdo jiný, a měřil emise různých škodlivých látek. Informuje o tom článek Odkud se bere padesát tun prachu denně? Z kotlů, míní primátor Ostravy na serveru iDnes.cz, kde zcela mimoděk – kdybych trpěl mediální paranoiou, viděl bych v tomto upozadění poměrně zásadní informace záměr – zaznívá nevídané odhalení: Auta za prach nemohou!

„Už teď víme, že denně se do ovzduší v našem regionu dostávají asi 62 tuny prachu, ale z toho jen deset tun vypouští průmysl. Čekali jsme i velký vliv dopravy, ale odborníci k mému překvapení zjistili, že auta produkují jen dvě tuny. To znamená, že budovat kvůli tomu nízkoemisní zóny je nesmysl,“ cituje iDnes.cz ostravského primátora Petra Kajnara.

Počítáte správně. Podle výsledků měření se automobilová doprava podílí na emisích polétavého prachu v regionu jen asi třemi procenty. (Vtipné by bylo zjistit, kolik z těch tří procent mají na svědomí osobní auta a kolik zásobování včetně hromadné dopravy – i na základě dat z Německa mám důvod věřit, že bychom se nestačili divit.)

A co je na výsledcích měření Zdravotního ústavu Ostrava vůbec nejpozoruhodnější? Průmysl, hlavní podezřelý v kauze Lid versus Smog, vypouští z celkového objemu emisí pouhých 10 procent! Odkud se bere těch zbývajících padesát tun, není dosud zřejmé, ale podle primátora zbývá zdroj jediný: lokální topení.

Pokud se Kajnarova domněnka potvrdí, bude to neodolatelná pointa ostravské smogové kauzy a citelná facka do tváře všem rudochům v zelených mimikrech: Zatímco občané obracejí svůj hněv k nenáviděnému průmyslu, který je pro celý region hlavním zdrojem obživy, vzduch jim ve skutečnosti otravují… oni sami! Lépe by to nevymyslela ani Ayn Randová.

7 thoughts on “Auta za smog na Ostravsku nemohou. Tak kdo tedy?

  1. Problem je, ze to cele muze byt lez. Pojizdny merici vuz nemuze urcit odkud se bordel bere, muze merit jenom objem v tom kterem miste se zrovna nachazi. Jsem presvedcen, ze bordel jde jednak z Polska, jednak z fabrik kolem a v Ostrave a jednak z topenist. Ovzdusi v Ostrave je vsak spatne zejmena protoze se bordel nerozfouka, jelikoz je Ostrava uzavrena v doline. Svadet to na auta je absurdni a stacilo si srovnat ovzdusi v Ostrave a v Praze, kde v Praze je nekolikanasobne vice aut a lepsi ovzdusi.

    Fuska

  2. Nikdo mi nevymluví, že největší znečišťovatel je průmysl. Konkrétně například Třinecké železárny mají za miliony nakoupené čističky a odsiřovačky, ale jak každý zaměstnanec ví, tak je nezapínají protože jejich provoz něco stojí a když se filtry zanesou je to další statisícová investice. To samé asi bude Mittal v Ostravě. Takže si dál lžeme do vlastních očí jak je u nás v česku národním zvykem. Doufám, že nám naši potomci, až prozřou, nakopou do prdele……..

  3. Skoro jsem přestal číst u slova „zakomplexovaní“, ale přemohl jsem to…

    Linkovaný článek z idnes je velice pozoruhodný. Hovoří o tom, že měřící auto cosi měřilo, a výsledky budou zpracovány za dva roky. A pak náhle jako deus ex machina vystupuje primátor, který ví úplně přesně, jak se věci mají. Odkud své informace čerpá? Proč není uveden zdroj jeho informací? Proč jej nesdělil novináři co napsal ten článek? Proč se po něm novinář nepídil?

  4. Nemusím nic měřit, stačí mít dobrý pozorovací talent. Máme mnoho let chalupu na horách, v severních Čechách, uklízet a mýt okna se tady nemuselo rok, a to i když, za komunistů, elektrárny v noci vypínaly odlučovače prachu, a nebylo odsíření. Když si pár lidí tady, v místě, pořídilo automatický kotel, do kterého se týden nemusí přikládat, se spoustou hejblátek, motorků, a rošty protřásajících blbostí, učůrával můj manžel nadšením, a poskakujíc, jásal, já to chci také, mnoho lidí si to pořídilo i v okolí. Já jako ženská, jsem jásala již méně, tolik špíny, prachu a mastných nalepených sazí v domě a na oknech, jsme nikdy neměli, rok od roku je to horší, byla jsem se podívat do popelnic, všech, co si to pořídili. Špatná spalnost, je zřetelná, jemně rozemletý popel, stejného zrna, s velkým podílem neshořelého uhlí, a absolutně žádný prach, všechno vrtulky vyženou komínem pěkně ven, výrobce těchto úchvatných kotlů, nevím kdo všechno je vyrábí, bych nechala zavřít a výrobu jim zatrhla. Pořizuje si tuto vymoženost s automatickým roštováním, mnoho lidí, obzvlášť ve městech. Myslím že by toto stálo za prověření. Tady u nás, projede tak pět aut denně, tím to tedy není, elektrárny pracují desetkrát efektivněji, nežli kdysi, a já musím prach utírat denně a denně stírat podlahy, jinak by jsme se k podlaze přilepili. Jsem naprosto přesvědčena, že je příčina v lokálním topení. Pokud by se to řešilo, tak jistě ne s těmi co tyhle šmejdy vyrábějí, ale přidali by nějakou daň lidem, za to že vůbec dýchají.

    • @annapos: Tomuhle se věnoval např. Jiří Horák, viz zde: http://www.cistenebe.cz/index.php/fejetony/186-v-atlantiku-se-debatovalo-o-vlivu-lokalnich-topenist-na-ovzdusi

      Hodně záleží jaký přesně typ kotle to je, jak je seřízený, jak dobře se o něj majitel stará. Pokud je vše dobře nastaveno, tak by to mělo produkovat méně zplodin než cokoliv jiného. Pokud je to špatně nastaveno a používáno, dopadne to špatně – přesně jak popisujete.

      Moravskoslezský kraj ale trpí zaprášením globálně. Např. v Českém Těšíně těch lokálních topenišť moc není, všude vede plyn, a přesto je tam stejné znečištění ovzduší jako všude jinde. Souhlasím, že jedna vesnice se může sama zamořit svými komíny.

      Je ale otázka, co dokáže zamořit jeden celý velký kraj – komíny rodinných domků, které jsou pár metrů nad zemí, nebo komíny průmyslových podniků, které jsou ve výšce 100-300 metrů nad zemí…

  5. Souhlasím se závěrem tohoto článku. Nicméně se jedná jen o důsledek. O příčině by vydalo na další článek, spíše ekonomického zaměření.

Napsat komentář